کلمه "Straightforward" کلمه ای نیست که من در این بررسی برای توصیف جدیدترین فیلم معاون ذاتی پل توماس اندرسون استفاده خواهم کرد. این داستان پلیسی که به رنگ نئون درآمده و در جایی دوراهی بین یک فیلم نئو نوآر دهه 70 و یک کمدی سنگفر گرای پوچ واقع شده است ، دو ساعت و نیم از ضرب وشتم روانگردان به طور فزاینده پوچ است. این فیلم متراکم ، گیج کننده ، بی نظم و کاملاً غریب در فضای توطئه آمیز و فضای پارانوئید خود است. موسیقیدان جوانا نیوزوم در این فیلم نقش مرتبی ، راوی فیلم و راهنمای ما را از طریق داستان مبهم کارآگاه خصوصی هیپی ، دکتر اسپورتلو (خواکین ققنوس) بازی می کند. داستان به سادگی شروع می شود ، با Doc استخدام شده توسط دوست دختر سابق خود Shasta (کاترین واترستون) برای یافتن معشوق گمشده خود ، اما همه آنها به سرعت از کنترل خارج می شود و به نزدیک به دوازده زیرمجموعه مختلف شامل نئو نازی ها ، املاک و مستغلات ، دندانپزشکی و همه چیز در این میان. به عنوان اولین فیلمساز که رمان توماس پینچون را بر روی صفحه نمایش اقتباس کرد ، فشار زیادی بر پاول توماس اندرسون ایجاد شد تا نثر پیچیده رمان منبع را به فیلمی نسبتاً قابل فهم ترجمه کند. کارهای پینچون به دلیل حضور ده ها و ده ها شخصیت درگیر در انواع مختلف طرح های متصل به هم پیوند خورده است ، که اقتباس صادقانه از رمان های او را تقریباً غیرممکن می کند. البته ، هرکسی که درام مگنولیای گروه حماسی اندرسون را دیده باشد ، می تواند تأیید کند که کارگردان بیش از همه توانایی درهم آمیختن بی شمار شخصیت ها و خطوط داستانی را دارد ، و در مورد معاون ذاتی اندرسون واقعاً یک کار حیرت انگیز از بسته بندی مواد بسیار متراکم در یک فیلم بلند. گرچه طرح در هنگام مشاهده اول به سختی قابل درک است ، اما نمایش دوم یا سوم نشان می دهد که ، گرچه به شدت پیچیده است ، داستان به لطف فیلمنامه هوشمندانه و درخشان ساخته شده اندرسون کاملاً منسجم است. با این وجود این مقایسه با مگنولیا ممکن است گمراه کننده باشد ، معاون در فیلمبرداری پل توماس اندرسون جایگاه بی نظیری دارد. در حالی که اندرسون در گذشته در کمدی سر و کار داشته است ، به ویژه با رام-فیلم تاریک خود Punch-Drunk Love ، شوخ طبعی او همیشه پوششی برای مالیخولیایی کاملاً ریشه دارتر است که در همه فیلم های او رخنه می کند. اگرچه شوخ طبعی ذاتی معاون ، معمای اصلی فیلم را به خود جلب می کند ، اما با این وجود نسبت به فیلم های PTA بسیار متنفرتر است. خود اندرسون زمان کمیک فیلم را با کمدی های پیچ گوشتی دهه 80 در هواپیما مقایسه کرد! و تفنگ برهنه ، مقایسه ای که حداقل سبکش از ویژگی های معمول او نیست. گرچه مطمئناً این یک فیلم نو نوآر است تا یک کمدی ، اما فیلم بیش از لحظات خنده دار و خنده دارترین فیلم PTA تا به امروز و همچنین گام بعدی منحصر به فرد تکامل او را به عنوان کارگردان دارد. مستحق سزاوار اعتبار خود برای شوخ طبعی پوچ فیلم است ، آنچه واقعاً معاون ذاتی را بسیار خنده دار می کند بازیگری است ، به خصوص بازی های خواکین ققنوس و جاش برولین. به تصویر کشیدن ققنوس از داک قهرمان دائمی ما که سنگسار شده است ، جهانی است. با حالتی خارق العاده و خارج از حالت عادی که روی صورتش یخ زده بود ، داک با مات و مبهم مبهم شدن در اثر ماری ناشی از ماری جوانا فیلم را لرزاند. کوچکترین جزئیات ، مانند اینکه داک در هنگام گفتگو برای تمرکز به صورت خود با تهاجم به صورت خود سیلی می زند ، از عملکرد او به طور مداوم لذت بخش است. در همین حال ، برولین نمایش را به عنوان پلیس هپی هیفر کریستین "پاگنده" Bj Brnsen می دزد ، که هم برای مقابله با شبکه های درهم و رمز و راز فیلم ، هم به دشمنی می پردازد و هم با او همکاری می کند. بسیاری از ویژگیهای خاص Bigfooot ، از جمله روش آشکارانه خوردن موزهای یخ زده و تسلط نه چندان زیاد بر زبان ژاپنی ، وی را تا حد زیادی به یکی از جالب ترین و خوش رنگ ترین شخصیت های فیلم تبدیل کرده است و جاش برولین با ترکیب درست سرگیجه و بی ادبی. علی رغم سبک و جو منحصر به فرد معاون ، هنوز هم در نهایت برای بسیاری از مردم کارساز نخواهد بود. پیروی از پیرنگ برای اولین بار تقریباً غیرممکن است و بسیاری از داستان های فرعی و داستان شیدایی آن مطمئناً باعث ناامیدی و از بین رفتن بسیاری از بینندگان می شود. با این حال ، برای کسانی که می توانند عجیب و غریب بودن آن را تحمل کنند ، این یک ادیسه پر سر و صدا با مواد مخدر است که ارزش مصرف آن را دارد و گرچه ممکن است بهترین کار او نباشد ، اما ویترین دیگری قابل توجه از استعداد باورنکردنی و تطبیق پذیری پل توماس اندرسون به عنوان یک فیلمساز است.
Inherent Vice – Natürliche Mängel (2014)
